fredag 27 maj 2011

Tårta till sjuksköterskeexamen

Imorgon tar de som är ett halvår före mig i utbildningen examen, de blir sjuksköterskor! Själv kommer jag dock inte stå där om ett halvår då en liten bebis förväntas komma till våran familj i juli vilket kommer göra att min utbildning skjuts upp med ett halvår. Men om ett år den här tiden då är det minsann min tur för examen!

Denna tårta beställdes av en av snart examinerade sjuksköterskorna, min jobbarkompis M. Är så glad för henne som nu är klar och snart har sin legitimation! Beställningen kom till mig förra veckan och hennes önskan (utöver smakerna) var dekorationen som skulle bestå av text och något som kopplas till sjukskötersketiteln. Det jag kom på kopplas till sjukvården är bl.a. ett stetoskop, vilket vi tillsammans bestämde att det fick bli. Färgen på tårtan skulle vara rosa och därmed blev stetoskopet mörkrosa.



Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten
Dumle fluff
Hallonmousse
Spacklad med grädde
Täckt med MMF
Dekorerad med MMF, flowerpaste, kristyr och silverkulor 

En liten notis: När jag just hade täckt denna tårta ringde beställaren, när jag sedan la på luren och gick in i köket märker jag att min treåriga dotter V sitter med den rosa delen av stetoskopet och tuggar på det! Det innebar att jag blev tvungen att göra en ny rosa del (tack gode gud att jag hade sparat färgad MMF+att delarna inte satt ihop än). Turligt nog hann tårtan ändå bli klar innan utsatt tid! Men jag måste erkänna att jag såg tiden rinna iväg ett tag och min sambo sa senare att han inte trodde jag skulle hinna få den klar.
Alltid lär man sig något nytt!


Grattis till examen M!!

2 kommentarer:

  1. hej. fin tårta, jag tar min examen snart och sökte lite inspiration till tårta. en fråga vad står MMF för?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack så mycket! MMF står för marshmallowfondant.

    Mvh/ Kristina

    SvaraRadera