måndag 29 augusti 2011

Pappas 50års tårta

Min pappa fyllde 50år i fredags och han ville att jag skulle baka en tårta till honom. Jag fick i princip helt fria händer när det gäller fyllning och dekoration. Hans enda krav var att den skulle täckas med MMF och inte innehålla choklad. När jag frågade vad han ville ha den fylld med svarade han vaniljkräm och sylt, men det kändes lite tråkigt och vanligt så jag föreslog det här istället.

Tårtan bestod av
Ljus tårtbotten
Glasskräm
Hallonmousse
Spacklad med grädde 
Täckt med MMF
Dekorerad med MMF, silverkulor och kristyr 

När jag satt och dekorerade den här tårtan kom jag på att det var min farmor som introducerade silverkulor för mig som barn när hon hade det på tårtan. Förövrigt är min farmor den som jag "ärvt" mitt bakintresse av vilket gör att vi nästan alltid pratar vi lite bakning när vi träffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar